Pytanie do fizjoterapeutki: Kiedy rozpocząć aktywność po porodzie?

Kiedy rozpocząć aktywność po porodzie?

W dzisiejszych czasach kobiety chcą jak najszybciej wrócić do formy i figury z przed ciąży. Wszystko to popieram, jednak pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach, dzięki czemu ćwiczenia Ci nie zaszkodzą.

Zaczynając od początku, kiedy właściwie można zacząć? Miesiąc dwa może pół roku po porodzie?

Możesz zacząć od razu! właściwie nawet drugiego dnia jeśli tylko dasz radę możesz pobiegnąć na step, czy trening funkcjonalny… jednak pamiętaj… Twój organizm jest zmęczony porodem, ciąża. Podejmij pierwszą aktywność powili spokojnie i z głową.

Pierwsze ćwiczenia możesz zacząć wykonywać już w 2, 3 dobie po porodzie. Oczywiście wszystko zależy od Twojego samopoczucia oraz przebiegu porodu.

Połóg – w czasie połogu ćwiczenia powinny być bardzo delikatne, spokojne –dzięki czemu Twój organizm będzie się regenerował i nie będzie dodatkowo obciążony. W tych pierwszych tygodniach po porodzie skup się szczególnie na ćwiczeniach oddechowych, ćwiczeniach dna miednicy, delikatne ćwiczenia ogólne – przeciwzakrzepowe,oraz ćw. aktywujące mięśni brzucha. Poniżej link do przykładowych ćwiczeń, które możesz wykonywać w tym czasie

Z tygodnia na tydzień Twój zestaw ćwiczeń możesz śmiało powiększać. Jednak pamiętaj szczególnie o tych ćwiczeniach ,których powinnaś unikać w połogu i pierwszych miesiącach po ciąży:

  • nie wykonuj brzuszków
  • unikaj podskoków
  • nie wykonuj bardzo mocnych ćwiczeń mięśni brzucha
  • unikaj nadmiernego rozciągania

Pamiętaj poród to ogromny wysiłek, pozwól sobie na odrobinę odpoczynku – a delikatne ćwiczenia zregenerują Twój organizm niż intensywny trening. Może zapytasz ile powinnaś ćwiczyć ? 10 minut godzine? dwie? ciężko na to pytanie odpowiedzieć…wolę odpowiedzieć Ci tak: Po ćwiczeniach powinnaś się dobrze czuć ….lekko zmęczona ale ogólnie nie wykończona. Ponadto na drugi dzień powinnaś czuć ze masz wiecej energii…jeśli kolejnego dnia jestes jeszcze bardziej zmęczona…znaczy ze trening był za mocny… najlepiej porozmawiaj z specjalistom na ten temat.

Kiedy możesz rozpocząć normalna aktywność „bez ograniczeń”

  • pierwszym momentem, który pozwala na zwiększenie zakresu ćwiczeń jest 6 -8tygodni od porodu, gdyż wtedy macica powinna być już obkurczona.
  • drugi moment kiedy możesz powoli włączać mocniejsza aktywność (miedzy innymi delikatne podskoki i brzuszki) jest okres 6 miesięcy od porodu. Wtedy działanie Twoich hormonów, które bardzo Cie rozluźniały w czasie ciąży i porodu powoli zanika. Istnieją tez hipotezy, iż ciało kobiety wraca do pełnej sprawności 9 miesięcy od porodu, są zwolennicy teorii, ze dopiero pełna regeneracja i przebudowa tkanek trwa aż 2 lata. Jednak żyjąc w tak dynamicznych czasach …nie jestem sobie w stanie wyobrazić, że ktokolwiek jest w stanie czekać dwa lata aby wrócić do ukochanej jazdy konnej, jazdy na nartach czy ściany wspinaczkowej. Teoria zawsze musi być z konfrontowana z rzeczywistością.

Pamiętaj o wizycie u fizjoterapeuty po porodzie. Doświadczony terapeuta zajmujący się kobietami w okresie około porodowym pomoże Ci dobrać ćwiczenia adekwatne do Twojej wydolności, oraz oceni stan obręczy biodrowej, kondycje brzucha i mięśni.

Zostaw komentarz