Czy dieta jest ważna? Dieta w okresie okołoporodowym – kiedy warto udać się do specjalisty?

W dzisiejszym wpisie przedstawimy Wam 10 porad dla każdego jak poprawić i urozmaicić nasze codzienne odżywianie, oraz czy warto udać się w okresie okołoporodowym do dietetyka?
Dzisiejszym autorem wpisu jest Ewelina Kwater – dietetyk jak również mama dwóch małych urwisów. Zachęcam do przeczytania bardzo interesującej rozmowy z p. Eweliną – która w swojej dziedzinie ma naprawdę ogromną wiedzę.

1. Zaczynając od początku kiedy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na odżywianie?

Nie powinniśmy szczególnie zwracać uwagi na odżywianie tylko powinniśmy zdrowo odżywiać się codziennie.Często zmęczenie, obowiązki, pośpiech, brak wiedzy sprawiają, że piękna teoria i chęci to jedno a praktyka to drugie. 🙂 Jednak co to znaczy zdrowo się odżywiać?

Jest to takie spożywanie pokarmów, które przede wszystkim zapewni organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych potrzebnych mu do prawidłowego funkcjonowania. Mówiąc w skrócie – wybieramy wartościowe produkty dla utrzymania zdrowia. I wcale nie musi to oznaczać tego żeby dużo jeść. 🙂 Jest to ważne tym bardziej kiedy chcemy powołać na świat małego człowieka. Każdy rodzic chce dać dziecku to co najlepsze i zaczynamy o to dbać już w okresie ciąży, a najlepiej jeszcze przed jeśli jesteśmy w stanie to zaplanować. To małe ciałko do prawidłowego wzrostu i rozwoju potrzebuje całej masy ważnych substancji,których nikt inny poza mamą nie jest w stanie mu dostarczyć.

To samo dotyczy okresu karmienia piersią, gdy to co same jemy dajemy maleństwu w mleku. Natura jest bardzo sprytna i tak to ukartowała żeby chronić przedłużenie gatunku i wzrastającego w nas malucha. Ma on priorytety nad naszymi potrzebami i jeśli w tym szczególnym czasie, nie zadbamy o pełnowartościowe posiłki może okazać się, że doszło do powstania niedoborów witamin i minerałów, które przecież potrzebował i pobrał z nas mały rozwijający się człowiek. Kobiety po urodzeniu skarżą się na psujące się zęby, wypadające włosy, słabą kondycję skóry i paznokci a są one niczym innym jak objawem tego co dzieje się wewnątrz nas. Większości problemów można zapobiec odpowiednią dietą i cieszyć się w pełni z pięknego okresu zdrowej ciąży.

2. Kiedy zaleca się wizytę u dietetyka?

Planuje powszechny za naszych mam i babć szkodliwy mit, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje czyli dwa razy więcej. Objadamy się w poczuciu bezkarności co niestety prowadzi do odkładania zbędnych kilogramów, z którymi musimy uporać się po ciąży. A tak naprawdę powinnyśmy jeść dwa razy mądrzej, co oznacza nie przesadzanie z kaloriami, dbanie o regularność posiłków i o to by zawierały wszystkie grupy składników pokarmowych. Warto znaleźć zdrowe zamienniki i zamiast frytek zjeść dobre kasze, zamiast słodyczy- owoce i orzechy, zamiast tłustych mięs warto postawić na ryby i jaja, oraz do tego całe mnóstwo warzyw. Do dietetyka warto też wybrać się, gdy wyniki badań odbiegają od normy, np aby nie doprowadzić do cukrzycy ciążowej, anemii, czy zaburzeń flory bakteryjnej jelit.

3. Wiemy już, że w ciąży jak i przed w wielu przypadkach warto skorzystać z porady specjalisty, jak to wygląda po porodzie? Wiele pacjentek pyta jak poradzić sobie z brzuchem po ciąży?

Jeśli staramy się jeść zdrowo, a chcemy zrzucać zbędne kilogramy to należy zacząć zwracać uwagę na to co jemy. Warto prowadzić tzw dzienniczek żywieniowy, gdzie na bieżąco zapisujemy to co i o której zjadłyśmy, ile wypiłyśmy w ciągu dnia. Często już samo przejrzenie tych notatek to dla nas zimny prysznic. Może się okazać, że jednak nie jemy tak dobrze jak myślimy. Skupmy się wtedy na tym aby dieta zawierała mniejszą ilość kalorii, oraz nieco większą ilość białka. Po ludzku mówiąc ograniczmy makarony, pieczywo, ziemniaki na rzecz innych warzyw, chudego mięsa, ryb, jajek, które będą nas długo sycić, pomogą utrzymać prawidłową strukturę mięśniową (przecież to one trzymają tłuszczyk w ryzach 🙂 ) i jednocześnie dostarcza witamin i minerałów. Jednym ze sposobów są lekkie i pełnowartościowe zupy, które w Polsce umiemy przyrządzać smaczne i zdrowe. Oczywiście unikamy zabielania ich mąką ze śmietaną.

4. Oprócz dużego brzucha po porodzie – kobiety mierzą się w ciąży jak również po, z nieprawidłową pracą tarczycy – co również może powodować trudności z zrzuceniem zbędnych kilogramów. Czy możemy temu zaradzić?

Ciąża to nie jest okres, w którym powinniśmy eksperymentować ze zdrowiem – zbyt duże jest ryzyko i zbyt krótki czas trwania, żeby było to bezpieczne. Pozostajemy pod stałą kontrolą lekarza,który decyduje o postępowaniu w razie jakichkolwiek nieprawidłowości w wynikach badań. Jeśli po porodzie okaże się, że praca tarczycy uległa osłabieniu jak najbardziej wskazana jest prawidłowa dieta, aby dodatkowo nie obciążać organizmu. Suplementacja wspierająca,która z czasem może wspomóc jej funkcjonowanie. Wszystko oczywiście zależy indywidualnie od stanu zdrowia, wyników badań, a także współpracy z lekarzem.
Na końcu wielka prośba o kilka wskazówek, które możemy wprowadzić już dziś!

  1. Jedz regularnie – zapobiegnie to spadkom cukru, oraz wilczemu głodowi.
  2. Nie eliminuj sama rzeczy z diety, jeśli nie ma do tego wskazań. Obserwuj swoje ciało i to po czym dobrze się czujesz, a co Ci nie służy.
  3. Stosuj w diecie dużą ilość zielonych warzyw co zapobiegnie anemii. W ciąży naturalnie spada hemoglobina a jeśli masz z tym problem możesz wspomóc się chlorofilem lub chlorellą
  4. Jeśli cierpisz z powodu skurczów pamiętaj, że zamiast łykać magnez, który dodatkowo obciąży wrażliwy żołądek możesz zastosować oliwkę magnezową do smarowania stóp i pleców, lub moczyć stopy w wodzie z dodatkiem soli gorzkiej – magnez pięknie się wchłonie.
  5. Pamiętaj żeby pić więcej wody ponieważ o kilka kilogramów rośnie ilość płynów w Twoim ciele, a zbyt małe jej spożycie może doprowadzić do zawrotów głowy i problemów z krążeniem.
  6. Dodawaj do potraw (nie podgrzewaj) oleje tłoczone na zimno – jako źródło kwasów omega,które przyczyniają się do rozwoju mózgu dziecka
  7. Koniecznie pamiętaj o jodzie, którego zapotrzebowanie rośnie od 2 trymestru.
  8. W ciąży obniżeniu ulega pęcherz i łatwiej nabawić się infekcji- zaprzyjaźnij się z żurawiną.
  9. Z uwagi na zwiększoną chęć na węglowodany łatwo zburzyć florę bakteryjną w jelitach- uzupełnij dietę w kiszonki.
  10. Przy okazji badań oznacz poziom witaminy D i uzupełniaj ją dla zdrowia Twojego i maleństwa.

Dziękuję za wspólną rozmowę. Mam nadzieję, że dla wielu z Was będzie to inspiracja do rozwijania i “bawienia” się dietą – co sprawi, że będziemy zdrowsi, lepiej odżywieni, oraz bardziej świadomi.

Zostaw komentarz